Artykuły
Zachęcamy do zapoznania się z naszymi tekstami dotyczącymi tematyki terapeutycznej.
„Wyjmij te ręce z buzi!”
"Wyjmij te ręce z buzi!" te zdanie nie raz padło z ust wielu rodziców Całe nasze ciało pokryte jest receptorami odpowiedzialnymi za odbieranie bodźców dotykowych. Usta oraz dłonie są to te części ciała człowieka, które zawierają największą liczbę receptorów czuciowych. Można rzec, że dziecko „widzi” za pomocą jamy ustnej. Eksplorując otoczenie poprzez wkładanie przedmiotów do ust, jest [...]
Moje dziecko unika kontaktu z rówieśnikami
Moje dziecko unika kontaktu z rówieśnikami Niektóre dzieci stronią od kontaktu ze swoimi rówieśnikami. Nazywani są mianem odludków. Nie biorą czynnego udziału w grach zespołowych czy w zabawach wymagających nawiązaniu bezpośredniego (dotykowego) kontaktu z innymi dziećmi. Czym jest spowodowany ten stan rzeczy? Dzieci unikające kontaktu z innymi często kierowane są do psychologa czy pedagoga szkolnego. Spowodowane jest to [...]
Czy Twoje dziecko ma chorobę lokomocyjną?
Twoje dziecko ma chorobę lokomocyjną? Przyczyną takiej reakcji może być nadwrażliwość przedsionkowa. Jest to zaburzenie modulacji sensorycznej. Układ przedsionkowy koordynuje ruchy: ciała, głowy oraz oczu. Pozwala m.in.: balansować ciałem na równoważni, bujać się na huśtawce, łapać równowagę w momencie potknięcia się oraz koordynować ruchy obu stron ciała. Nadwrażliwość przedsionkowa może przybierać wiele form m.in.: może występować choroba lokomocyjna, lęk wysokości, nietolerancja niektórych [...]
Moje dziecko nie chce się czesać
Moje dziecko nie chce się czesać Twoje dziecko reaguje negatywnie na mycie, czesanie i obcinanie włosów? Przyczyną takiej reakcji może być nadwrażliwość dotykowa. Jest to zaburzenie modulacji sensorycznej. Problemy z modulacją sensoryczną występują wówczas gdy system nerwowy dziecka ma ograniczone zdolności regulacji oraz stopnia intensywności reakcji na bodźce sensoryczne. Nadwrażliwość dotykowa może przybierać wiele form m.in.. niechęć do mycia [...]
Wpływ otoczenia na jakość uczenia się
Wpływ otoczenia na jakość uczenia się My dorośli wkładamy wiele wysiłku w przygotowanie jak najbardziej „przyjaznego” dziecku otoczenia. Staramy się sprawić by świat dziecka był dźwięczny, kolorowy i wesoły. Żłobki, przedszkola czy szkoły bardzo często kładą duży nacisk na to, aby w miejscu gdzie przebywa dziecko były kolorowe ściany, gazetki oraz szafki, na których półki uginają się od ogromnej ilości zabawek Należałoby [...]