Integracja sensoryczna

Twórczynią Integracji Sensorycznej jest dr Ayers. Definiuje ona integrację sensoryczną jako proces, w którym następuje organizacja dostarczanych do naszego organizmu wrażeń, tak by mogły być wykorzystane w celowym, zakończonym sukcesem działaniu. Metoda Integracji Sensorycznej to zestaw indywidualnie dobranych ćwiczeń, mających na celu nauczenie mózgu właściwego reagowania na bodźce zewnętrzne. Integracja Sensoryczna przeznaczona jest m.in. dla dzieci z:

  • wzmożoną aktywnością ruchową

  • zaburzeniami koncentracji uwagi

  • zaburzeniami koordynacji ciała

  • trudnościami w uczeniu

  • nadwrażliwością bądź zbyt mała wrażliwością na różnorakie bodźce np. dotykowe, wzrokowe, zapachowe, etc.

  • opóźnionym rozwojem mowy

  • trudnościami w nabywaniu umiejętności samoobsługowych

  • trudnościami w kontaktach społecznych

  • zbyt niską samooceną

Integracja sensoryczna jest podstawą procesów uczenia się, zachowania społecznego. dzięki niej możemy adekwatnie reagować na wszystkie sytuacje dnia codziennego. Rodzice i pedagodzy powinni zwrócić szczególną uwagę na pewne objawy nieprawidłowości w funkcjonowaniu dziecka. Należy pamiętać, że w momencie pojawienia się pojedynczego objawu nie ma wskazania do diagnozy SI. Jednakże pojawienie się kilku objawów kwalifikuje się do przeprowadzenia pełnej diagnozy SI. Do objawów należą:

  • opóźnienia i zaburzenia rozwoju mowy

  • trudności z czytaniem, pisaniem, liczeniem – z rozpoznawaniem liter, cyfr, mylenie, odwracanie liter, pismo lustrzane, przekręcanie sylab, wyrazów, czytanie wyrazów od końca

  • problemy z percepcją wzrokową (mylenie liter podobnych, np. p/b, b/d)

  • nieprawidłowy chwyt kredki, długopisu, kłopoty z cięciem nożyczkami

  • trudności z utrzymaniem głowy w pozycji pionowej, podpiera ręką, kładzie się na stoliku

  • kłopoty ze wskazaniem części ciała, myli stronę prawą i lewą

  • ma prawie zawsze jakiś siniak czy zadrapanie, gdyż potyka się i przewraca częściej niż rówieśnicy

  • kłopoty z: samodzielnym korzystaniu z WC, kąpielą w łazience, ubieraniem się, zwłaszcza zapinaniem guzików, sznurowaniem butów

  • nadmierną ruchliwość

  • utrudniona orientację w otoczeniu – dziecko czuje się zagubione

  • zaburzenia napięcia mięśniowego – wzmożone lub obniżone

  • lęk przed upadkiem lub wysokością – wchodząc po schodach lub schodząc

  • obniżone zainteresowanie aktywnością ruchową, niechęć do karuzeli i huśtawek na placu zabaw, dziecko nie lubi podskakiwać

  • niewspółmierna reakcja (np. krzyk, płacz) do siły bodźca na nagłe dotknięcie albo lekkie popchnięcie z tyłu

  • problemy z siadaniem na krześle lub poprawia na nim swoją pozycję zdarza się, że spada, ma niezgrabne ruchy – zbyt zamaszyste, często chodzi na palcach

  • problemy z rzucaniem i łapaniem piłki

  • skłonności do szybkiego męczenia się, sprawia wrażenie słabego dziecka

  • problemy z uczeniem się nowych aktywności ruchowych (pływanie, jazda na rowerze), kłopoty z dotrzymaniem kroku rówieśnikom – wielu ćwiczeń nie jest w stanie wykonać

  • słabe wyczucie odległości np. nieumyślnie wchodzi lub wpada na meble, ściany czy inne osoby, zrzuca książki z ławki

  • zaburzona orientacja – podczas gier zespołowych zdarza się, że biegnie w innym kierunku niż jego drużyna, w inną stronę niż piłka, którą ma złapać

  • problemy z koncentracją uwagi

  • trudności ze współpracą z dorosłym lub współdziałania z innymi dziećmi

  • problemy emocjonalne

  • niska samoocena

 GODZINY OTWARCIA

poniedziałek-piątek 7:30-19:30
sobota-niedziela nieczynne

TELEFON

574 120 205

  NASZA LOKALIZACJA

Królik – terapia i diagnoza
ul. ks. J. Popiełuszki 24 lok. 5H
(os. Generałów)