Moje dziecko unika kontaktu z rówieśnikami
Niektóre dzieci stronią od kontaktu ze swoimi rówieśnikami. Nazywani są mianem odludków. Nie biorą czynnego udziału w grach zespołowych czy w zabawach wymagających nawiązaniu bezpośredniego (dotykowego) kontaktu z innymi dziećmi.
Czym jest spowodowany ten stan rzeczy?
Dzieci unikające kontaktu z innymi często kierowane są do psychologa czy pedagoga szkolnego. Spowodowane jest to tym, że nauczyciele upatrują się w dziecku problemów natury emocjonalnej. Jednakże nie zawsze chodzi o emocje. Takie zachowanie dziecka może wynikać z nadwrażliwości układu dotykowego.
Układ dotykowy stanowi największy oraz najwcześniej rozwijający się u człowieka układ sensoryczny
Pierwszymi wrażeniami odbieranymi przez płód w łonie matki (już w piątym tygodniu ciąży) są właśnie bodźce dotykowe. Dopiero w późniejszych etapach życia płodowego człowiek rozwija kolejne zmysły. Płód znajdujący się w łonie matki czerpie wrażenia dotykowe między innymi z kontaktu ze ścianami macicy matki, czy nacisku wód płodowych.
Dotyk w znacznym stopniu wpływa na rozwój motoryki małej. Dzięki wrażeniom pochodzącym ze zmysłu dotyku rozwijamy umiejętności manipulacyjne (zdolności manulane) oraz dotyk różnicujący (np. odróżnianie i różnicowanie rodzaju powierzchni – miękkie-twarde, czy ostre-tępe).
Zmysł dotyku wpływa na kształtowanie percepcji wzrokowej
Dzięki informacjom pochodzącym z tego zmysłu uzyskujemy informacje na temat cech danego przedmiotu oraz jego relacji z otoczeniem.
Dziecko z nadwrażliwością dotykową może w sposób negatywny reagować zarówno na niespodziewany dotyk jaki i ten spodziewany. Reakcje dziecka mogą być bardzo burzliwe. Może odepchnąć osobę, która go dotknęła, zacząć krzyczeć, płakać, uciekać. Dziecko z nadwrażliwością dotykową odbiera każdy rodzaj dotyku (nawet lekki) jako „atak”, niebezpieczeństwo, przed którym należy się chronić. Zauważa się, że dzieci w celu zniwelowania negatywnych doznań płynących z nadwrażliwości układu dotykowego, lubią z impetem wtulać się w inne osoby, preferują mocny docisk.
Istnieje wiele strategii pracy z dziećmi z nadreaktywnością układu dotykowego m.in.:
przewidywalność – informowanie dziecka o tym, że zostanie nawiązany z nim kontakt dotykowy
masaże materiałami o różnych fakturach i temperaturach – miękkie, szorstkie, ciepłe, zimne
stosowanie mocnego dotyku – zbyt słaby, lekki dotyk może być niekomfortowy dla dzieci z nadreaktywnością układu dotykowego
manipulacja masami o różnych fakturach, strukturach np. ciastolina, piankolina, kasze (kasza gryczania, jaglana), ryż, piasek kinestetyczny, itp.
stosowanie ścieżek sensorycznych
malowanie palcami za pomocą farb o różnej konsystencji i fakturze.
GODZINY OTWARCIA
poniedziałek-piątek | 7:30-19:30 |
sobota-niedziela | nieczynne |
TELEFON
574 120 205
NASZA LOKALIZACJA
Królik – terapia i diagnoza
ul. ks. J. Popiełuszki 24 lok. 5H
(os. Generałów)